JAWATANKUASA PENYELARAS TABIKA PERPADUAN (JPTP)
1. OBJEKTIF
Membantu memupuk perpaduan di kalangan kanak-kanak Tabika Perpaduan, ibu bapa dan komuniti tempatan serta membantu Tabika Perpaduan dilaksanakan dengan lebih berkesan, lancar dan bermutu.
2. FUNGSI JPTP
- Merancang dan melaksanakan aktiviti yang bersesuaian bagi kanak-kanak.
- Membantu dan bekerjasama dengan Guru/Penolong Guru dalam penyediaan alat bantu mengajar (ABM).
- Merancang dan melaksanakan pelbagai aktiviti ke arah pembangunan komuniti aktiviti khususnya dalam bidang kebajikan, kesihatan, pemakanan dan keselamatan kanak-kanak di dalam dan di luar kelas.
- Berusaha untuk menambahkan tabung kewangan kelas melalui pelbagai cara kecuali para 10.3.
- Menjalinkan jaringan hubungan (networking) di antara kelas dan agensi-agensi kerajaan/swasta/badan bukan kerajaan serta pemimpin komuniti setempat.
- Berusaha mempertingkatkan imej kelas Tabika Perpaduan.
3. SYARAT PENUBUHAN JPTP
- Hanya satu JPTP yang ditubuhkan jika terdapat dua atau lebih kelas di bangunan yang sama.
- Pengendalian akaun serta akaun bank perlu berlainan bagi setiap kelas dengan Bendahari masing-masing. Hanya seorang sahaja Guru perlu dipilih sebagai Setiausaha. Guru yang tidak dipilih sebagai Setiausaha boleh dipilih sebagai Setiausaha Bersama di kelas masing-masing manakala Penolong Guru setiap kelas dilantik sebagai Bendahari.
4. KEANGGOTAAN
- Keanggotaan JPTP hendaklah terdiri daripada wakil Jawatankuasa Rukun Tetangga/ibu bapa dan permastautin yang berminat. Penyertaan pelbagai keturunan adalah digalakkan.
- Jawatankuasa Penyelaras Tabika Perpaduan hendaklah mengandungi anggota-anggota seperti berikut :
- Penasihat - Pegawai Perpaduan Daerah / Pegawai Perpaduan Bahagian / Penolonng Pegawai Pembangunan Masyarakat / Pembantu Pegawai Perpaduan.
- Seorang Pengerusi - Jawatan Pengerusi Jawatankuasa Penyelaras Tabika Perpaduan hendaklah dipilih di kalangan wakil Ahli Jawatankuasa Rukun Tetangga atau ibu bapa/permastautin setempat.
- Seorang Timbalan Pengerusi - Seorang Timbalan Pengerusi dipilih di kalangan ibu bapa / permastautin setempat/Ahli Jawatankuasa Rukun Tetangga.
- Seorang Setiausaha - Guru Tabika secara automatik dilantik sebagai Setiausaha Jawatankuasa Penyelaras Tabika Perpaduan.
- Seorang Penolong Setiausaha - Penolong Setiausaha Jawatankuasa Penyelaras Tabika Perpaduan dilantik di kalangan ibu bapa.
- Seorang Bendahari - Penolong Guru Tabika secara automatik dilantik sebagai Bendahari Jawatankuasa Penyelaras Tabika Perpaduan.
- Tujuh Orang Ahli Jawatankuasa Atau Lebih - Tujuh orang atau lebih dipilih di kalangan ibu bapa/pemastautin/Ahli Jawatankuasa Rukun Tetangga bergantung kepada bilangan kelas di tempat yang sama.
- Juruaudit - Dua orang dipilih di kalangan ibu bapa/pemastautin setempat/Ahli Jawatankuasa Rukun Tetangga.
5. TEMPOH PERKHIDMATAN
Tempoh perlantikan adalah selama setahun. Pelantikan boleh dilanjutkan semula
sekiranya berminat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan